Četvrtak, 26.10.2023. | ||
09:00 - 10:30 | hol | Registracija učesnika |
10:30 - 12:00 | 101 | Klinička psihologijaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Marija Volarov i Jana Dimoski |
102 | PsiholingvistikaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Filip Nenadić i Ksenija Mišić | |
114 | Socijalna psihologijaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelj: Ena Uzelac | |
12:00 - 12:30 | P9 | Kafe pauza |
12:30 - 14:00 | 102 | Mental health and COVID-19: Before and todayEn Simpozijum Voditelji: Anita Lauri-Korajlija i Milica Lazić |
114 | Advances in LGBTIQ+ Research – From Battling Prejudice to Starting FamiliesEn Simpozijum Voditelji: Bojana Bodroža i Tabea Hässler | |
101 | Rani razvoj dece u Srbiji: aktuelna saznanja o podsticajnoj nezi u porodicama dece u najranijem detinjstvuSr Simpozijum Voditelji: Ksenija Krstić i Mihić Ivana | |
14:00 - 15:00 | P9 | Pauza za ručak |
15:00 - 16:30 | 114 | Klinička i sportska psihologijaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Jovana Trbojević Jocić i Tamara Musić |
102 | Pedagoška psihologijaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Vesna Đorić i Tamara Jovanović | |
101 | Politička psihologijaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Antonija Vrdoljak i Stefan Đorić | |
16:30 - 16:45 | P9 | Kafe pauza |
16:45 - 17:45 | Kino sala | Sinapsa edicije: predstavljanje novih izdanjaSr |
hol | Poster sekcija 1SrEn | |
18:00 - 18:45 | Kino sala | Opening CeremonyEn |
18:45 - 19:45 | Kino sala | Plenarno predavanjeEn Chris Fullwood Virtual Cosplay: Exploring the Many Faces of Technology-mediated Self-presentation |
20:00 - 21:00 | Mezanin | Koktel dobrodošlice |
Petak, 27.10.2023. | ||
09:00 - 09:30 | hol | Registracija učesnika |
09:30 - 10:30 | 102 | RadionicaSr Topologija pop kulture i psihologija dizajna video igara - Stvaranje stvarnog narativa u okviru nestvarnih prostora Voditelj: Ivica Milarić |
101 | RadionicaSr Opažanje kvaliteta staranja kroz praćenje igre roditelja i dece Voditelj: Ksenija Krstić | |
10:30 - 11:00 | P9 | Kafe pauza |
11:00 - 12:30 | 102 | Personality and natural language processing - an open road from dictionaries to TwitterEn Simpozijum Voditelj: Petar Čolović |
101 | Is everybody welcome and why not? Factors shaping solidarity with refugees and outgroup helpingEn Simpozijum Voditelj: Tijana Karić | |
114 | Sustainable practices in human resources managementEn Simpozijum Voditelj: Boris Popov | |
12:30 - 13:00 | P9 | Kafe pauza |
13:00 - 14:00 | Kino sala | Plenarno predavanjeEn David Funder Doing Psychological Research Around the World: Opportunities, Obstacles, and Surprises |
14:00 - 15:00 | P9 | Pauza za ručak |
15:00 - 16:30 | 114 | Psihologija ličnostiSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Radojka Šolak i Dino Krupić |
101 | Primenjena socijalna psihologijaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Sanja Batić Očovai i Valentina Ninić | |
102 | SajberpsihologijaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Josip Razum i Ivana Pedović | |
16:30 - 16:45 | P9 | Kafe pauza |
16:45 - 18:15 | 115 | HR LoungeSr Ivana Mrđen, CEO @ Rezilient Jelena Subotički Berar, VP of HR & Culture |
114 | A cross-cultural approach to cyberbullying: Issues & challengesEn Simpozijum Voditelj: Bojana Dinić | |
102 | The Power of Context: Unraveling Psychological Outcomes in Diverse SituationsEn Simpozijum Voditelj: Gaja Zager Kocjan | |
101 | Heuristički procesi kao potrošači kognitivnih resursaSr Simpozijum Voditelj: Kaja Damnjanović | |
18:30 - 19:30 | Kino sala | Plenarno predavanjeEn Jessica de Bloom Time is Honey: Insights on Recovery During Challenging Times |
Subota, 28.10.2023. | ||
09:00 - 09:30 | hol | Registracija učesnika |
09:30 - 10:30 | 123 | RadionicaEn Be Mindful What You Measure: Theoretical and Practical Approaches to Invariance Testing in R Voditelj: Johannes Karl |
101 | RadionicaSr Kako ova priča počinje… ili kako se završava? Dinamičko pripovedanje kao metodološki pristup istraživanju inkluzivnog obrazovanja Voditelji: Olja Jovanović i Tinde Kovač Cerović | |
10:30 - 11:00 | P9 | Kafe pauza |
11:00 - 12:30 | 114 | Seksualno uznemiravanje u privatnom, organizacijskom i onlajn okruženjuSr Simpozijum Voditelj: Bojana Bodroža |
102 | Struktura estetskog doživljajaSr Simpozijum Voditelji: Sunčica Zdravković i Slobodan Marković | |
101 | Aktuelna saznanja o potrebama i efektima ranih intervencija u SrbijiSr Simpozijum Voditelji: Snežana Ilić i Ivana Mihić | |
12:30 - 13:00 | P9 | Kafe pauza |
13:00 - 14:00 | Kino sala | Plenarno predavanjeEn Peter Kindermann A Manifesto For Mental Health |
14:00 - 15:00 | P9 | Pauza za ručak |
15:00 - 16:30 | 114 | Percepcija i egzekutivne funkcijeSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Predrag Nedimović i Vera Novković |
102 | Porodični odnosiSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Marina Kovačević Lepojević i Tatjana Krstić | |
101 | Racionalna i iracionalna socijalna uverenjaSrEn Sekcija usmenih izlaganja Voditelji: Milica Mitić i Petar Lukić | |
16:30 - 16:45 | P9 | Kafe pauza |
16:45 - 17:45 | hol | Poster sekcija 2SrEn |
18:00 - 19:30 | Kino sala | Panel diskusijaSr Da li škola može biti agens društvene promene? I zašto ne? |
19:30 - 20:00 | Kino sala | Closing CeremonyEn |
Četvrtak, 26.10.2023. | ||
12:30 - 14:00 | Mental health and COVID-19: Before and today (102)En | |
12:35 - 12:50 | Psychological inflexibility and cyberchondria as risk factors for mental health during the pandemic - a longitudinal study Anita Lauri-Korajlija, Nataša Jokić-Begić, Una Mikac, Matea Šoštarić, Tanja Jurin | |
12:50 - 13:05 | A Citizen Science Approach to Daily Monitoring of Emotional Responses to the first wave of Coronavirus Pandemic in Serbia Selka Sadiković, Dušanka Mitrović, Dejan Pajić, Milan Oljača, Snežana Smederevac | |
13:05 - 13:20 | Some have bad dreams, some have nightmares when they wake up: the role of sleep quality in maintaining mental health Ivana Hromatko, Anita Lauri-Korajlija, Una Mikac, Meri Tadinac, Gordana Keresteš, Nataša Jokić-Begić | |
13:20 - 13:35 | The trajectory of subjective well-being during the COVID -19 pandemic: Predictors of successful adaptation Milica Lazić, Milica Ljevaja, Ognjen Janić | |
12:30 - 14:00 | Advances in LGBTIQ+ Research – From Battling Prejudice to Starting Families (114)En | |
12:35 - 12:50 | A cross-cultural study on modern heterosexism: Country comparisons and predictors Bojana Bodroža, Vincenzo Bochicchio, Manuel J. Ellul, Lina Šumskaitė, Eugene Walls, Lucas Platero Méndez, Vedrana Mirković, Selene Mezzalira, Maria M. Brown, Miguel Ángel López Sáez | |
12:50 - 13:05 | LGBTInclude: Reducing prejudice and stigma of LGBTI+ persons through social-psychological mechanisms Vedrana Mirković , Tijana Karić, Marija Volarov | |
13:05 - 13:20 | The Effect of Intergroup Contact and Support for Social Change - Experimental and Quasi-Experimental Results Tabea Hässler, Johannes Ullrich | |
13:20 - 13:35 | A Double-edged Sword: Differentiating Impacts of Community Participation among SGM Adults in 28 European Countries Berk Can Ünsal, Zsolt Demetrovics, Melinda Reinhardt | |
13:35 - 13:50 | Rainbow families in Croatia: Results from a qualitative study Maja Tadić Vujčić, Marina Štambuk | |
12:30 - 14:00 | Rani razvoj dece u Srbiji: aktuelna saznanja o podsticajnoj nezi u porodicama dece u najranijem detinjstvu (101)Sr | |
12:35 - 12:50 | Relacije responzivnog hranjenja i roditeljevog doživljaja brige u vezi sa hranjenjem dece u uzrastu od 0 do 6 meseci Miljana Marić Ognjenović, Ivana Mihić, Katarina Ostojić, Katarina Mašić | |
12:50 - 13:05 | Responzivnost majki tokom igre sa detetom Ksenija Krstić, Marina Videnović, Milana Rajić, Ana Radanović | |
13:05 - 13:20 | Prilike za učenje dece u rutinama porodičnog života Mihić Ivana, Marić Ognjenović Miljana, Mašić Katarina, Ostojić Katarina, Boškić Maja | |
13:20 - 13:35 | Disciplinske prakse majki i društvene norme ranog razvoja Marina Videnović, Ksenija Krstić, Milana Rajić, Ana Radanović | |
Petak, 27.10.2023. | ||
11:00 - 12:30 | Personality and natural language processing - an open road from dictionaries to Twitter (102)En | |
11:05 - 11:20 | Anxiety, depression, and linguistic corpora Ljiljana Mihić, Petar Čolović | |
11:20 - 11:35 | Exploring personality structure from Twitter data: a latent semantic analysis Marija Bojanić, Anastazia Žunić | |
11:35 - 11:50 | Open-ended situation descriptions in light of natural language processing David Funder, Petar Čolović | |
11:50 - 12:05 | Mapping personality-descriptive adjectives in Serbian 21-century and 19-century dictionaries Petar Čolović, Johannes Karl, Boris Mlačić, Boele De Raad | |
11:00 - 12:30 | Is everybody welcome and why not? Factors shaping solidarity with refugees and outgroup helping (101)En | |
11:05 - 11:20 | In solidarity we stand! ...but not with everyone: Factors influencing selective solidarity with refugees Tijana Karić, Franck Eckerle, Isabel Müller | |
11:20 - 11:35 | The effect of social and ethnical categorization of migrants on the empathetic reaction of domicile population Nemanja Kidžin | |
11:35 - 11:50 | Politicized vs. benevolent motivations of refugee helpers in Hungary in the context of the war in Ukraine Anna Kende, Nóra Anna Lantos, Laura Faragó | |
11:50 - 12:05 | Do similar refugee experiences play a role in pro-refugee attitudes and behaviour? Findings from Croatia, Serbia, and Bosnia and Herzegovina Vladimir Mihić, Tijana Karić, Margareta Jelić, Vladimir Turjačanin | |
12:05 - 12:20 | The challenges of the integration of refugee children in Croatia from their perspective Margareta Jelić , Dinka Čorkalo Biruški, Antonija Vrdoljak, Nikolina Stanković, Rachel Fasel, Fabrizio Butera | |
11:00 - 12:30 | Sustainable practices in human resources management (114)En | |
11:05 - 11:20 | Sustainable HRM practices and employee outcomes. A multilevel study across 54 countries Agnieszka Wojtczuk-Turek, Dariusz Turek, Paweł Jurek | |
11:20 - 11:35 | Sustainable Human Resource Management In Central Europe Srećko Goić | |
11:35 - 11:50 | Sustainable and green HRM practices predict work engagement via eudemonic well-being Boris Popov, Jasna Milošević Đorđević, Marija Meseldžija | |
11:50 - 12:05 | Aristotle or Machiavelli? Determinants of beliefs about the nature of power among managers and their connection to the style of leadership (Novi Sad) Zvonimir Galić, Mitja Ružojčić, Nikola Erceg, Maja Parmač Kovačić, Antun Palanović | |
12:05 - 12:20 | Soft power - does leaders’ power motive relate to subordinate outcomes via political skill? Antun Palanović, Maja Parmač Kovačić, Zvonimir Galić | |
16:45 - 18:15 | A cross-cultural approach to cyberbullying: Issues & challenges (114)En | |
16:50 - 17:05 | Online violence among students at the University of Belgrade: results of the UniSafe survey Dobrinka Kuzmanović, Jelena Ćeriman, Bosiljka Đikanović | |
17:05 - 17:20 | Bystander Behaviour Online among Young People in Ireland Sandra Feijóo, Aikaterini Sargioti, Beatrice Sciacca, Jane McGarrigle, Darran Heaney, James O’Higgins Norman | |
17:20 - 17:35 | The prior experience of cyber-violence and some aspects of psychological well-being as predictors of experiencing cyber-violence Daniela Šincek, Jasmina Tomašić Humer, Marija Milić | |
17:35 - 17:50 | Cyberbullying Victimization and Psychological Distress Among Adolescents and Young Adults of India: Mediating role of Difficulties in Emotion Regulation Sarabjeet Kaur Chawla, Aditya Banerjee, Neena Kohli | |
17:50 - 18:05 | The role of social media addiction, and social settings on cyberbullying Dmitry Kornienko, Aleksander Veraksa, Natalia Rudnova | |
16:45 - 18:15 | The Power of Context: Unraveling Psychological Outcomes in Diverse Situations (102)En | |
16:50 - 17:05 | On the situational dependency of composite test scores: A case of an emotional reasoning measure Vesna Buško, Ana Babić Čikeš | |
17:05 - 17:20 | The Psychological Characteristics of Situations as Predictors of Creative Behavior Lina faletič, Andreja Avsec, Anja Podlesek | |
17:20 - 17:35 | Do You Feel What You See…or Vice Versa? Perception of Situational Characteristics and Momentary Affect Maja Ribar, Denis Bratko | |
17:35 - 17:50 | Trait extraversion shapes the dynamic relationship between state extraversion and the situational perception of sociality Gaja Zager Kocjan, Gregor Sočan, Vesna Buško, Andreja Avsec | |
16:45 - 18:15 | Heuristički procesi kao potrošači kognitivnih resursa (101)Sr | |
16:50 - 17:05 | Uticaj kognitivnog napora u dva načina obrade na vreme reakcije u leksičkoj odluci Kaja Damnjanović, Sandra Ilić, Milica Damnjanović | |
17:05 - 17:20 | Konfliktne intuicije u hibridnom modelu dualne kognitivne obrade Milica Damnjanović, Kaja Damnjanović | |
17:20 - 17:35 | Vremenska lokalizacija logičkih intuicija Sandra Ilić, Ksenija Mišić | |
17:35 - 17:50 | Ispitivanje lažnih vesti i zavereničkih tvrdnji paradigmom dvostrukog odgovaranja Nikola Erceg, Zvonimir Galić, Mitja Ružojčić, Anđela Buljan Šiber | |
17:50 - 18:05 | Uopštavanje efekta pouzdanosti izvora Sandra Ilić | |
Subota, 28.10.2023. | ||
11:00 - 12:30 | Seksualno uznemiravanje u privatnom, organizacijskom i onlajn okruženju (114)Sr | |
11:05 - 11:20 | Iskustva seksualnog uznemiravanja i nasilja kod zaposlenih na Univerzitetu u Novom Sadu: učestalost i korelati Bojana Bodroža, Karolina Lendák-Kabók | |
11:20 - 11:35 | Efekti seksualnog uznemiravanja na samopercepciju uspešnosti i zadovoljstva poslom kod akademskog osoblja sa Univerziteta u Novom Sadu Jovana Čikić, Bojana Bodroža, Smiljana Milinkov, Ivana M. Milovanović, Ivana Živančević Sekeruš, Boris Popov | |
11:35 - 11:50 | Ka sigurnom univerzitetu iz muške perspektive: studentska percepcija o seksualnom uznemiravanju i ucenjivanju Ivana M. Milovanović, Jovana Čikić, Smiljana Milinkov, Boris Popov, Ivana Živačnević Sekeruš | |
11:50 - 12:05 | Pritisak vršnjaka i upuštanje u seksualno uznemiravanje na internetu: medijacioni efekat implicitnih uverenja srednjoškolaca o seksualnom onlajn uznemiravanju Jasmina Pekić, Bojana Bodroža, Milica Lazić, Ivana Jakovljev, Jovana Škorić | |
12:05 - 12:20 | Indivdualni, vršnjački, porodični i školski rizični faktori neželjenog sekstinga Vladimir Mihić, Bojana Dinić, Ilija Milovanović, Marija Zotović-Kostić, Jelica Petrović | |
11:00 - 12:30 | Struktura estetskog doživljaja (102)Sr | |
11:05 - 11:20 | Stimulusna ograničenja dimenzija doživljaja lepog Slobodan Marković | |
11:20 - 11:35 | VACe model estetskog doživljaja Dragan Janković | |
11:35 - 11:50 | Dimenzije estetskog doživljaja Ivan Stojilović | |
11:50 - 12:05 | The dimensions of the subjective experience of dance Maja S. Vukadinović | |
11:00 - 12:30 | Aktuelna saznanja o potrebama i efektima ranih intervencija u Srbiji (101)Sr | |
11:05 - 11:20 | Porodično orijentisana rana intervencija (PORI) u Srbiji Snežana Ilić | |
11:20 - 11:35 | Learning for Family-centered Early Childhood Intervention – supervision and mentorship in developing skills for FCECI Mirjana Đorđević, Snežana Ilić, Špela Golubović | |
11:35 - 11:50 | Studija slučaja: promena pristupa psihologa u Porodično orijentisanom modelu ranih intervencija u radu sa decom/porodicama sa rizicima/teškoćama u razvoju Vesna Hajduković | |
11:50 - 12:05 | Socioemocionalna posvećenost i uključenost očeva u brigu o deci sa smetnjama u razvoju predškolskog uzrasta Katarina Ostojić , Ivana Mihić , Katarina Mašić , Miljana Marić Ognjenović |
Četvrtak, 26.10.2023. | ||
10:30 - 12:00 | Klinička psihologija (101) SrEn | |
10:30 - 10:45 | Assessing the sensitivity of the Serbian translation of Inventory of Problems-29 Mina Velimirović, Marija Volarov, Irena Bošković, Luciano Giromini | |
10:45 - 11:00 | „Vidi me, zbrini me“: stilovi partnerske dinamike u početnoj etapi partnerske terapije Dušanka Jovanović, Sanja Grbić | |
11:00 - 11:15 | Road to Hell is Paved with Good Intentions: Addicted Patients’ Future Thinking during COVID-19 Pandemic Olga D. Tuchina, Tatiana V. Agibalova, Dmitri I. Shustov | |
11:15 - 11:30 | Predictors of psychological difficulties and professional psychological help-seeking in Serbian youth Jana Dimoski, Irena Stojadinović, Maša Vukčević Marković | |
10:30 - 12:00 | Psiholingvistika (102) SrEn | |
10:30 - 10:45 | Perception of vowels with flattened formant peaks in a language with a smaller vowel space Filip Nenadić, Dejan Sredojević, Michael Kiefte | |
10:45 - 11:00 | Do dominance effects for polysemous words depend on sense probabilities? Ksenija Mišić, Milica Manojlović, Dušica Filipović Đurđević | |
11:00 - 11:15 | Ljubav i agonija: Da li ih drugačije doživljamo kad smo pod uticajem različitih emocija? Aleksandra Stanimirović, Vladislav Pančevački, Milica Popović Stijačić | |
11:15 - 11:30 | Sensorimotor ambiguity does not affect reaction latencies in visual lexical decision task Sara Anđelić, Dušica Filipović Đurđević | |
11:30 - 11:45 | Effects of acoustic contextual information on spontaneous speech perception Benjamin V. Tucker, Filip Nenadić, Matthew C. Kelley, Catherine Ford | |
10:30 - 12:00 | Socijalna psihologija (114) SrEn | |
10:30 - 10:45 | Attitudes of Men towards Parenthood and Paid Parental Leave Ana Bilinović Rajačić, Tamara Jovanović, Jovana Čikić, Maja Mijatov Ladičorbić, Aleksandra Dragin, Kristina Košić | |
10:45 - 11:00 | Does how we deal with daily stress as a couple matter? A dyadic diary study Jasmina Mehulić, Željka Kamenov | |
11:00 - 11:15 | How to Geek? Identity and Status of Geeks in Croatia Ena Uzelac, Antun Palanović, Una Mikac | |
11:15 - 11:30 | Efekti interpersonalnih ciljeva adolescenata na zadovoljstvo životom i na zadovoljstvo pripadnošću odeljenju Anastasija Macura, Sanja Batić Očovaj, Željana Čamdžić | |
15:00 - 16:30 | Klinička i sportska psihologija (114) SrEn | |
15:00 - 15:15 | Is it lonely at the top? Investigating predictors of loneliness in professional Serbian athletes Jovana Trbojević Jocić, Jelica Petrović | |
15:15 - 15:30 | Posttraumatic growth in athletes during COVID-19 pandemic from the framework of revised Reinforcement sensitivity theory: Is there a mediating role of coping strategies? Ivana Novakov, Dušanka Đurović | |
15:30 - 15:45 | Prediktori ortoreksije nervoze u sportaša Andrea Kapelina, Petra Anić, Alessandra Pokrajac-Bulian, Miljana Kukić | |
15:45 - 16:00 | Stress generation in a non-clinical sample: A longitudinal design Tamara Musić, Radomir Belopavlović, Mina Velimirović, Bojan Janičić, Zdenka Novović | |
16:00 - 16:15 | Profiles of mindfulness skills in chronic somatic patients and healthy individuals Zdenka Novović, Ivana Ignjatović, Tijana Kovacs-Mitrovic | |
15:00 - 16:30 | Pedagoška psihologija (102) SrEn | |
15:00 - 15:15 | Social-demographic predictors of parental practices that stimulate cognitive development in preschoolers Elena A. Chichinina, Natalia A. Rudnova | |
15:15 - 15:30 | Imagination and executive functions in 5-6-years-old children Daria Bukhalenkova | |
15:30 - 15:45 | Student engagement and prosocial behavior in high school students Dragana Bogićević, Lidija Bukvić Branković, Marija Trajković, Branislava Popović-Ćitić | |
15:45 - 16:00 | The Impact of an Active Participation Contract on Alleviating Foreign Language Anxiety: A Study on University Students Nikolina Kuruzović, Valentina Đorić | |
16:00 - 16:15 | How do epistemic curiosity and metacognitive abilities shape physics performance and general school performance? Tamara Jovanović, Ivana Bogdanović | |
16:15 - 16:30 | Delamo zajedno, učimo zajedno: Primena Teorije delatnosti na proučavanje škole kao zajednice učenja Selena Vračar, Sanja Grbić | |
15:00 - 16:30 | Politička psihologija (101) SrEn | |
15:00 - 15:15 | Navigating Normative Sources: How Adolescents Talk About Refugees from Ukraine and the Roma Xenia Daniela Poslon, Barbara Lášticová | |
15:15 - 15:30 | Short-term and long-term effects of imagined contact intervention on attitudes towards refugee children Antonija Vrdoljak, Margareta Jelić, Dinka Čorkalo Biruški, Nikolina Stanković, Rachel Fasel, Fabrizio Butera | |
15:30 - 15:45 | The role of social responsibility in the relationship between social beliefs and collective action József Pántya, Erzsébet Bata, Dóra Táncos | |
15:45 - 16:00 | Crte ličnosti, vremenske perspektive i opažena kontrola kao prediktori građanskog aktivizma Stefan Đorić, Ivana Pedović, Marija Pejičić | |
16:00 - 16:15 | The power of warmth: Morality perception increases social-change oriented allyship with LGBTQ+ people Patricia Ciordas, Anna Kende | |
Petak, 27.10.2023. | ||
15:00 - 16:30 | Psihologija ličnosti (114) SrEn | |
15:00 - 15:15 | The Dark Tetrad traits and emotional regulation strategies in the prediction of moral disengagement Yachmeneva Nadegda, Kornienko Dmitry, Baleva Milena | |
15:15 - 15:30 | Polne razlike u hipersenzitivnosti mladih Isidora Rajić, Aleksandar Vasić , Radojka Šolak | |
15:30 - 15:45 | A network analysis of sensitivity questionnaire Radojka Šolak, Isidora Rajić, Aleksandar Vasić | |
15:45 - 16:00 | Anksioznost, ali ne i neuroticizam, predviđa otkucaje srca kao reakciju na pogreške Dino Krupić | |
16:00 - 16:15 | One more bead just to be sure: decision-making and intolerance of uncertainty Marija Volarov, Ksenija Mišić, Ljiljana Mihić, Mina Velimirović | |
15:00 - 16:30 | Primenjena socijalna psihologija (101) SrEn | |
15:00 - 15:15 | Dimenzionalnost srpske verzije Skale bliskosti odeće selfu na adolescentima Sara Oljača, Sanja Batić Očovaj | |
15:15 - 15:30 | Generativnost u odrasloj i starijoj odrasloj dobi Valentina Ninić, Jovana Milatovic, Ana Verena Davidov | |
15:30 - 15:45 | Unraveling Resistance to Educational Change: The Role of Cognitive and Ideological Conservatism and Perceived Identity Threat among Teachers in Hungary, research protocol Eszter Hadnagy | |
15:45 - 16:00 | Toksični odnosi na radu i radno postignuće Nebojša Majstorović, Natalija Todorović | |
16:00 - 16:15 | Unpacking destination conspicuousness – Investigating its antecedents and consequences Ivana Šagovnović, Sanja Kovačić, Tamara Jovanović | |
15:00 - 16:30 | Sajberpsihologija (102) SrEn | |
15:00 - 15:15 | Reasons for gadgets use as predictors of self-satisfaction in the context of loneliness among adolescents Natalia A. Rudnova | |
15:15 - 15:30 | Dobrobit adolescenata koji intenzivno igraju videoigre: dnevnička studija Josip Razum, Aleksandra Huić | |
15:30 - 15:45 | Umeće osećanja u Meta svetu: Manifestacija socio-emocionalnih kompetenci adolescenata na društvenoj mreži Instagram Sanja Stojiljković | |
15:45 - 16:00 | Prediktori načina korišćenja ChatGPT-a kod akademskih radika iz Srbije - preliminarna studija Ivana Pedović, Ana Jovančević | |
16:00 - 16:15 | Reality TV and mental health of adolescents in Vojvodina Mirjana Beara, Jovana Trbojević Jocić, Marija Zotović Kostić, Gorana Rakić-Bajić | |
Subota, 28.10.2023. | ||
15:00 - 16:30 | Percepcija i egzekutivne funkcije (114) SrEn | |
15:00 - 15:15 | Conceptual Mapping Between Brightness Contrast and Mental Arithmetic Mia Šetić Beg, Klara Hrvatinić, Dražen Domijan | |
15:15 - 15:30 | Lightness of objects with different material characteristics Predrag Nedimović, Sunčica Zdravković | |
15:30 - 15:45 | Perceived distance anisotropy – matching versus estimating distances Oliver Tošković | |
15:45 - 16:00 | The experimental assessment of Prospect Theory’s explanatory concepts: The loss and gain zones in risky choice framing Vera Novković | |
16:00 - 16:15 | Investigating the Effects of Cognitive Training on Executive Functions and Neurophysiological Changes in Middle-Aged Adults Luka Juras, Ivana Hromatko, Marina Mrtinčević, Andrea Vranić | |
16:15 - 16:30 | Attentional capture by salient distractor depends on search task type Nataša Mihajlović , Sunčica Zdravković | |
15:00 - 16:30 | Porodični odnosi (102) SrEn | |
15:00 - 15:15 | Doživljaj odgovornosti roditelja i djeteta za nepoželjno ponašanje djeteta - ovisnost o kontekstu Koraljka Modić Stanke, Valentina Ružić, Tena Velki | |
15:15 - 15:30 | Relevance of Parental Monitoring Strategies in Explanation of Externalising Behaviour Problems in Adolescence: Mediation of Parental Knowledge Marina Kovačević Lepojević, Marija Trajković, Branislava Popović-Ćitić , Lidija Bukvić, Luka Mijatović | |
15:30 - 15:45 | Relacije percepcije porodičnog okruženja i zadovoljstva životom u dijadama siblinga: efekti pola i redosleda rođenja Nikola Adamov, Jelena Prijić, Ilija Milovanović | |
15:45 - 16:00 | Possibilities and limitations of using different methods for diagnosing the type of attachment to the mother of preschoolers Olga Almazova | |
16:00 - 16:15 | Moderatorska uloga rezilijentnosti u vezi porodične traumatizacije i psihopatije Dejana Baltes, Sanja Batić Očovaj | |
16:15 - 16:30 | Majke dece blizanaca sa smetnjama u razvoju: kvalitativna studija izazova za adaptaciju i razrešenje Tatjana Krstić, Aleksandra Miljković, Aleksandra Stojadinović, Ilija Milovanović | |
15:00 - 16:30 | Racionalna i iracionalna socijalna uverenja (101) SrEn | |
15:00 - 15:15 | Low cognitive reflection and high experiential thinking style predict an irrational mindset Petar Lukić, Milica Ninković, Marija Petrović, Danka Purić, Predrag Teovanović, Iris Žeželj | |
15:15 - 15:30 | They see me rollin’, they hatin’: Negative effect of conspiratorial thinking on perceived reflexive discrimination Žiga Mekiš Recek, Katarina Babnik, Kaja Hacin Beyazoglu, Žan Lep | |
15:30 - 15:45 | Myside bias as a default position in argumentation: does it require cognitive load? Milica Mitić, Kaja Damnjanović | |
15:45 - 16:00 | Cognitive Footprint of Scientistic Beliefs Petar Lukić, Iris Žeželj |
Četvrtak, 26.10.2023. | ||
16:45 - 17:45 | Poster sekcija 1 (hol) SrEn | |
Attachment, commitment, and sexting among young adult women in romantic relationships Arta Dodaj, Kristina Sesar, Krešimir Prijatelj, Magdalena Lasić, Marko Vidović, Hana Suša, Sara Brajković, Marija Bago, Jelena Jurišić, Ena Kapetanović, Dženana Omeragić, Lara Lekić, Ema Avdičević, Tihana Novak | ||
Some determinants of relationship satisfaction in people with physical disability Ana Kurtović, Jelena Drča, Marija Milić | ||
Navigating the Complexity of Mental Health Diagnosis: Modelling Theoretical Issues with Neuromarkers Manca Kok, Henk Cremers | ||
Razlike u doživljaju boli između osoba s kroničnom glavoboljom i kroničnom križoboljom Gabrijella Stella Stanković, Mirna Grujić, Pavla Rupa, Gorka Vuletić | ||
Does eye-closure during testimony increase accuracy of recall? Urška Levac, Igor Areh, Matija Svetina | ||
The Dark Tetrad traits and prosocial behavior in adolescence Anja Wertag, Maja Ribar, Goran Milas | ||
Profesionalna adaptabilnost učenika medicinskih škola Zlatka Kozjak Mikić | ||
Associations between color and shape in terms of product design Isidora Damjanović, Ivana Jakovljev | ||
Exploring facets of romantic relationships in emerging adults: The significance of relationship importance and quality of relationship with parents Timotej Glavač, Melita Puklek-Levpušček | ||
Bulletproof? A cross-lagged relationship between subjective stress and resilience in adolescence Filipa Ćavar, Maja Ribar, Goran Milas | ||
A test of the social reaction model of perfectionism in sport setting Zrinka Greblo Jurakić, Ida Dukić | ||
Subota, 28.10.2023. | ||
16:45 - 17:45 | Poster sekcija 2 (hol) SrEn | |
Hedonia as the moderator of the relationship between perceived stress and mental health Ivana Marcinko | ||
Internalizacija fit ideala ljepote i nezadovoljstvo slikom tijela u objašnjenju odstupajućih navika hranjenja i vježbanja Marina Posarić, Miljana Kukić, Petra Anić | ||
Does Self-Uncertainty Enhance or Interfere with Future Thinking: Preliminary Study Findings Olga D. Tuchina | ||
Uticaj dubine obrade reči pri implicitnom učenju na uspešnost reprodukcije Marko Janković, Senka Vasović, Milica Popović Stijačić | ||
The hesitant, the anxious and the vaccinated: Factors of COVID-19 vaccine acceptance Marko Milošević, Luna Radević, Bojana M. Dinić | ||
Motivation as one of the key factors in the process of mastering English as a foreign language (research protocol) Tena Velki | ||
Positive developmental characteristics, mental health problems and perception of school climate Gabrijela Vrdoljak, Darko Roviš, Toni Maglica, Josipa Mihić, Hana Gačal, Lucija Šutić | ||
Color memory strategies depend on color labels Nevena Dimitrijević, Ivana Jakovljev | ||
Self-reported perceptual disorders in individuals with long COVID Anja Podlesek, Pika Ranc | ||
Povezanost emocionalne inteligencije, empatije i temperamenta s agresivnim ponašanjem kod adolescenata Maja Marija Muškić, Tamara Mohorić, Petra Anić | ||
Moral intuitions and political orientation Aleksandra Trogrlić, Bojan Todosijević |
Dejvid Fander je istaknuti profesor Odeljenja za postdiplomske studije na Univerzitetu u Kaliforniji, Riversajd. Diplomu osnovnih studija stekao je na Univerzitetu u Kaliforniji – Berkli, a doktorat na Univerzitetu Stenford, i, pre dolaska na Riversajd, predavao je na Harvi Mad koledžu, Univerzitetu Harvard, i Univerzitetu Ilinoisa u Urbana-Šampejnu. Njegov istraživački rad usmeren je na procenu ličnosti, preciznost u proceni ličnosti i, poslednjih godina, procenu doživljavanja situacija širom sveta. Bio je predsednik Društva za psihologiju ličnosti i socijalnu psihologiju i Asocijacije za istraživanja u psihologiji ličnosti. Dobitnik je nagrade „Džek Blok“ za psihologiju ličnosti, koju dodeljuje Društvo za psihologiju ličnosti i socijalnu psihologiju. Autor je udžbenika Zagonetka ličnosti (u izdanju kuće V.V. Norton). U braku je više od 40 godina i otac je dve kćerke.
Dr Kris Fulvud je ovlašćeni psiholog i saradnik Britanskog psihološkog društva i radi kao predavač i istraživač iz oblasti sajberpsihologije na studijskom programu psihologije Gradskog univerziteta Birmingem. Oblast ekspertize dr Fulvuda je uglavnom oblast sajberpsihologije, mada predaje i socijalnu i forenzičku psihologiju, kao i metode onlajn istraživanja i etiku. Najpoznatiji je po istraživanjima koja su se bavila time kako naše predstavljanje sebe putem novih tehnologija utiče na to kako upravljamo utiscima drugih. Njegova istraživanja su takođe fokusirana na digitalnu isključenost i nejednakost osoba sa smetnjama u učenju i upotrebu digitalnih alata za poboljšanje psihološkog zdravlja. Dr Fullvood je jedan od osnivača odeljenja za sajberpsihologiju BPS-a i učestvovao je u sastavljanju Smernica za sprovođenje istraživanja putem interneta. Tokom svoje dvadesetjednogodišnje akademske karijere, objavio je više od 50 publikacija, uključujući i ko-uređivanje Oksfordskog priručnika za sajberpsihologiju objavljenog 2019. Primenjeni aspekt njegovih istraživanja ogleda se u konsultantskom radu sa brojnim organizacijama, uključujući NATO, Studio Lambert (TV producentska kuća) i Vladu Velike Britanije.
https://www.bcu.ac.uk/social-sciences/about-us/staff/psychology/chris-fullwood
Psihološkinja specijalizovana u oblasti pdihologije rada i organizacije, dr Džesika de Blum (1983) odbranila je doktorat na Radboud univerzitetu u Najmegenu (Holandija) 2012. godine. Nakon toga radila je kao istaživačica na Tampere univerzitetu (Finska), sarađujući sa najuglednijim istraživačima u oblasti ekološke psihologije i psihologije zdravlja na radu. Trenutno je zaposlena kao vanredni profesor na Univerzitetu u Groningenu (Holandija). De Blumova je vodila i trenutno vodi nekoliko istraživačkih projekata finansiranih od strane vodećih nacionalnih fondova i kompanija (npr. Finska akademija, Finski fond za radno okruženje, Švajcarska nacionalna fondacija za nauku) i stekla je radno iskustvo unutar i izvan akademije u 5 različitih država. U svom istraživačkom radu integriše perspektive iz različitih akademskih disciplina poput psihologije, turizma, studija odmora i upravljanja ljudskim resursima. Njena istraživanja su fokusirana na nestajanje granica između poslovnog i privatnog života kao jednog aspekta savremenog radnog okruženja koje se ubrzano menja i na uticaj koji te promene imaju na blagostanje zaposlenih i njihov radni učinak. Njena oblast ekspertize uključuje interakciju različitih životnih domena, stres na radu i načine oporavka, kao i "e-mentalno zdravlje" i intervencije u radnom okruženju sa ciljem unapređivanja zdravlja zaposlenih i njihovog blagostanja.
Piter Kinderman je profesor kliničke psihologije na Univerzitetu u Liverpoolu, koji se u svom istraživačkom radu bavi proučavanjem psiholoških i socijalnih determinanti mentalnog zdravlja. Profesor Kinderman je klinički psiholog, klinički savetnik u javnom zdravstvu Engleske i bivši predsednik Britanskog psihološkog društva. Autor je velikog broja članaka u časopisima i poglavlja u knjigama, kao i knjiga "Recept za psihijatriju [A Prescription for Psychiatry]" (Palgrave Macmillan, 2014), "Novi zakoni psihologije [New Laws of Psychology]" (Little, Brown, 2015) i "Manifest mentalnog zdravlja [A Manifesto for Mental Health]" (Palgrave Macmillan, 2019). Na Twitteru ga možete zapratiti kao @peterkinderman
https://www.liverpool.ac.uk/population-health/staff/peter-kinderman/
https://scholar.google.com/citations?user=wCC9RBUAAAAJ&hl=sr&oi=ao
Istraživanja međukulturnih i međugrupnih razlika već dugo su aktuelna u psihologiji. Ipak, posmatrajući istorijski, mnogima od ovih poređenja nedostajala je metodološka strogost, što može ugroziti validnost rezultata. Stoga je neophodno da se ustanovi statistička jednakost pri međugrupnom poređenju konstrukata, kako bi se obezbedila uporedivost i adekvatnost mera koje se koriste.
Cilj ove radionice je da predstavi uvod u najvažnije metode međugrupnog poređenja u R-u, uključujući multigrupnu konfirmativnu faktorsku analizu u paketu „lavaan“ i procenu veličine efekta za neinvarijantne parametre. Ovi metodi osmišljeni su tako da pomognu istraživačima da ocene međukulturnu uporedivost psiholoških mernih instrumenata, u teorijskom i praktičnom smislu. Multigrupna konfirmativna faktorska analiza je statistički postupak koji se koristi u cilju procene jednakosti konstrukata u različitim grupama. Ona uključuje testiranje modela konfirmativne faktorske analize za svaku grupu odvojeno, i poređenje modela kako bi se utvrdilo da li je struktura mernih modela u grupama uporediva. Procena veličine efekta za neinvarijantne pokazatelje je noviji postupak čiji je cilj da kvantifikuje izraženost razlika između grupa kada struktura mernog modela nije jednaka. Ovaj metod može pomoći istraživačima da bolje razumeju prirodu i opseg razlika između grupa, čak i kada mere nisu neposredno uporedive.
Načelno, ova radionica nastoji da pruži učesnicima fundamentalne veštine za sprovođenje rigoroznih međukulturnih poređenja u psihologiji. Akcenat je na predstavljanju ključnih metoda za procenu jednakosti mera i za razumevanje praktičnih i teorijskih problema koji se javljaju u ovakvim istraživanjima. Očekuje se da će pohađanjem radionice učesnici steći solidno razumevanje metoda koji se koriste za međugrupna poređenja u R-u i važnosti statističke jednakosti za uporedivost psihometrijskih instrumenata među kulturama i grupama.
Dr Johanes Karl je docent na Univerzitetu grada Dablina. Njegova istraživanja usmerena su na poreklo i manifestacije individualnih razlika na polju ličnosti, vrednosti, i „mindfulness“-a. Objavio je radove iz oblasti kros-kulturnih pristupa „mindfulness“-u, dijahronog pristupa proučavanju ličnosti kroz analizu teksta iz književnih dela, i mrežnog pristupa individualnim razlikama. Istraživanja koja su u toku uključuju razvoj kvantitativnih pristupa filozofiji življenja, korišćenje mrežnih analitičkih procedura u kros-kulturnoj psihologiji, i izučavanje interakcije stanja i osobina na polju „mindfulness“-a.
Dizajn video igara a posebno narativni dizajn podrazumeva shvatanje i uključivanje psiholoških elemenata popularne kulture. Kao geografska topografija, topografija pop-kulture takođe segmetira ova saznanja i definiše ih kao operativne elemente koji mogu da se koriste u stvaranju narativa. Radionica će predstaviti iste mehanizme, kao i psihološke procese koji stoje iza njih. Takođe, ovo će se dogoditi tokom aktivne primene mehanizama i generisanja okvirnog narativa za moguću video igru.
Ivica Milarić je stručni saradnik u nastavi na Akademiji umetnosti, Univerziteta u Novom Sadu, diplomirani psiholog i master umetnik digitalnih medija. Takođe radi u industriji zabave, gde je učestvovao na preko trideset međunarodno objavljenih video igara. Dobitnik je nagrade za najbolju neobjavljenju zbirku priča Đura Đukanov 2010. godine za delo "Novosadska zadovoljstva". Njegov kratak film Wire ušao je u zvanične selekcije festivala 26. Videomedeja, First-Time Filmmaker Sessions November 2022, i goEast 2022.
Koncept podsticajne nege pretpostavlja da je, da bi dete dostiglo svoj puni potencijal, neophodno obezbediti pet elemenata podsticajne nege: dobro zdravlje, adekvatnu ishranu, bezbednost i sigurnost, responzivno staranje i mogućnosti za učenje kroz igru. Iako su ove komponente međusobno tesno povezane i međuzavisne, u okviru ove radionice bavićemo se jednom od njih koja je suštinska potka svih aspekata kvalitetnog staranja – responzivnim staranjem kao dimenzijom kvaliteta interakcije roditelja i deteta. Responzivnost roditelja odnosi se na veštinu roditelja da pravilno i uvremenjeno opaža i tumači signale deteta, a zatim na njih adekvatno reaguje podstičući i podržavajući inicijativu i interesovanje deteta. Ovakve interakcije koje donose zadovoljstvo i za dete i za roditelja, omogućavaju uspostavljanje emocionalne veze među njima, koja će biti osnova za detetovo upoznavanje i razumevanje sveta koji ga okružuje, i za učenje o ljudima i međuljudskim odnosima. Ovakve socijalne interakcije stimulišu i razvoj mozga tokom ranog detinjstva. Responzivno staranje obuhvata posmatranje i reagovanje na dečje pokrete, zvuke, gestove i verbalne signale. Kao takvo, ono je osnova za obezbeđivanje sigurne okoline i zaštitu deteta od povreda i nepovoljnih iskustava, uključujući i uvremenjeno prepoznavanje znakova bolesti, kao i obezbeđivanje okruženja i prilika za učenje i izgradnju poverenja u socijalnim odnosima.
Tokom ove radionice, učesnici će imati prilike da se upoznaju sa konceptom responzivnog staranja – koji su to signali koje dete upućuje, na primer, signali za glad ili sitost, emocionalnu uznemirenost, zainteresovanost za igru ili zadovoljstvo – a zatim i šta znači adekvatno opažanje i razumevanje detetovih signala, a šta adekvatno reagovanje na te signale. Govorićemo o tome kako profesionalci, u svojim različitim ulogama, mogu podržati i podstaći roditelje/staratelje da identifikuju i koriste svakodnevne aktivnosti i rutine za interakciju, komunikaciju i igru sa svojim detetom. Posebna pažnja biće posvećena igri roditelja i deteta, kao ključnim kontekstom za rast i razvoj deteta u prvim mesecima i godinama života. Učesnici će imati prilike i da analiziraju indikatore responzivnosti u različitim igrovnim situacijama i interakcijama roditelja i deteta i da diskutuju o značaju ovakve nege za pravilan rast i razvoj deteta.
Sa formalnim obrazovanjem iz psihologije, Ksenija Krstić je završila doktorat iz razvojne psihologije na Univerzitetu u Beogradu. Trenutno je vanredni profesor na Katedri za psihologiju Univerziteta u Beogradu. Predaje Razvojnu psihologiju, Emocionalni razvoj i Razvojnu psihologiju adolescencije na osnovnim, master i doktorskim studijama Univerziteta u Beogradu. Njeno glavno polje interesovanja su socio-emocionalni razvoj, posebno vezanost i bliski odnosi, kao i rani razvoj, roditeljstvo i rano detinjstvo u specifičnom sociokulturnom kontekstu. Ima više od 20 godina profesionalnog iskustva kao istraživač na različitim istraživačkim projektima. U svojim istraživačkim studijama koristi mešoviti metodski pristup za proučavanje složene međusobne povezanosti individualnih i društvenih procesa u socio-emocionalnom razvoju, sa različitim grupama ispitanika, uključujući adolescente, osetljive grupe, decu itd.
Pripovedanje je ljudska aktivnost koja postoji koliko postoji i jezik. To je aktivnost sa kojom svi imamo iskustva, jer je koristimo kada želimo da ispričamo prijatelju šta nam se danas desilo, kada nepoznatoj osobi želimo da kažemo ko smo mi, kada deci pričamo priču pred spavanje… Istraživanja koja koriste pripovedanje polaze od pretpostavke da je pripovedanje delovanje – kroz pripovedanje mi se povezujemo sa drugim ljudima, učimo da se nosimo sa društvenim strukturama koje oblikuju naše živote, dajemo smisao svetu oko nas, tražimo način da se uklopimo u okruženje, a ponekada i da ga promenimo. Iskustva, vrednosti i norme koje stičemo i negujemo tokom života utiču šta će biti vidljivo u našim narativima i koji smisao ćemo dati elementima našeg narativa (likovima, zapletima, razrešenjima), što postaje posebno značajno kada se bavimo osetljivim temama kakvo je inkluzivno obrazovanje.
Sam naziv pristupa pripoveda o njegovim polazištima. “Dinamičko” se odnosi na gledište da ljudsko razumevanje sveta uvek nastaje iz interakcije, dok se “pripovedanje” odnosi na to da je značenje određene aktivnosti uvek relaciono, u odnosu na lične i kolektivne istorije i očekivanja. Dinamičko pripovedanje kao metodološki pristup teži da uključi učesnike u različite ekspresivne aktivnosti iz različitih uloga, sa različitim ciljem i za različite publike. Priče koje nastaju kroz ovaj proces integrišu perspektive pojedinaca i grupa koje imaju različita iskustva, znanja, ciljeve i moć.
Tokom radionice predstavićemo aktivnosti dinamičkog pripovedanja koje smo koristile u različitim istraživanjima, između ostalog istraživanje integriteta inkluzivnog obrazovanja, inkluzivnosti lokalnih zajednica, razvoja profesionalnog identiteta romskih asistenata, i obrazovnih iskustava učenika tokom pandemije Kovid-19. Takođe, u okviru radionice ćemo predstaviti i diskutovati različite pristupe analizi podataka koji nastaju kroz dinamičko pripovedanje.
Olja Jovanović je docentkinja na Odeljenju za psihologiju i u Centru za obrazovanje nastavnika, Filozofskog fakulteta u Beogradu, gde sa budućim (i aktuelnim) nastavnicima, pedagozima i psiholozima realizuje kurseve iz oblasti psihologije obrazovanja. Iako se tokom svog profesionalnog razvoja nalazila u različitim ulogama u različitim kontekstima – škola, organizacije civilnog društva, naučno-istraživačke ustanove, međunarodne organizacije, visokoškolske ustanove – sebe prvenstveno doživljava kao nastavnicu (i) istraživačicu. Njen angažman je usmeren na razvoj kvaliteta i pravednosti obrazovanja, sa posebnim naglaskom na obrazovanju dece i mladih iz marginalizovanih grupa.
Tinde Kovač Cerović, je vanredna profesorka (u penziji) psihologije obrazovanja i obrazovnih politika na Univerzitetu u Beogradu. Njena istraživanja i publikacije se dominantno bave onima koji su ranjivi i isključeni, kao što je romska zajednica, migranti, izbeglice i deca koja žive u siromaštvu ili u nepovoljnim uslovima izazvanim krizom, kao što je pandemija Kovid-19. Tokom svoje karijere bila je pomoćnica ministra i državna sekretarka u ministarstvu obrazovanja, kao i članica savetodavnog odbora Fondacije za otvoreno društvo, viša savetnica Fonda za obrazovanje Roma, kao i konsultantkinja za oblast obrazovanja u međunarodnim organizacijama, uključujući i UNICEF. Živi u Austriji.
„Nisu sve izbeglice iste“, prema javnom diskursu širom Evrope, i kao što se može primetiti u razlikama u pružanju instrumentalne pomoći u različitim kontekstima. Na ovom simpozijumu biće predstavljeno pet studija koje istražuju faktore pomoći i solidarnosti prema izbeglicama. Eksperimentalna studija iz Nemačke je pokazala da pol i poreklo izbeglica (Avganistan nasuprot Ukrajine) utiču na političku solidarnost kroz percipiranu sličnost i pretnju, a ovaj odnos je moderiran osetljivošću na pravdu. Drugi rad istražuje prediktore stavova prema izbeglicama u Hrvatskoj, BiH i Srbiji, koji se odnose na percepciju različitih oblika kolektivne viktimiziranosti, i njihov odnos sa međugrupnim stavovima. U Mađarskoj, studija sprovedena među volonterima koji pomažu izbeglicama iz Ukrajine otkrila je da pomagači sa više politizovanim motivacionim profilima (u odnosu na pomagače sa dobronamernim profilima) smatraju da je stereotipnost izbeglica manje važna za pružanje pomoći. Studija iz Bosne i Hercegovine, u kojoj je primenjen mešovit metod, istraživala je međusobnu percepciju i odnose između izbeglica i domicilnih lica. Konačno, kvalitativna studija sprovedena sa izbeglicama upisanim u osnovne škole u Hrvatskoj imala je za cilj da istraži potrebe i izazove, kao i faktore podrške u procesu školske integracije.
U poslednje tri godine objavljeno je preko 1.700.000 naučnih radova na temu mentalnog zdravlja za vreme pandemije koronavirusa. Iako se u nekima od njih izražava zabrinutost za dugoročne efekte promena koje je za sobom donela pandemija, longitudinalnih studija koje su pratile različite indikatore psihološkog funkcionisanja od početka pandemije do sada je veoma malo. Da li je pandemija ostavila dugoročne posledice na naše mentalno zdravlje ili smo pokazali određeni stepen psihološke otpornosti u ovom kontekstu? Koje su karakteristike osoba koje su se uspešno adaptirale na pandemiju i izmenjene uslove života, a koje karakteristike osoba koje su dugoročno pokazivale povišen distres i nakon ukidanja vanrednog stanja? Da li i u kojoj meri u uslovima globalne zdravstvene krize možemo da govorimo o post-traumatskom rastu, kao i koliko su dugotrajne pozitivne promene u načinu kako doživljavamo i ophodimo se prema sebi i drugima? O ovim temama će biti reči na simpozijumu „Mentalno zdravlje i COVID-19: nekad i sad“, u okviru kojeg će biti predstavljeni rezultati longitudinalnih studija koje su sproveli istraživački timovi iz Srbije i Hrvatske.
Na simpozijumu će biti predstavljen i diskutovan model porodično orijentisanih ranih intervencija u Srbiji. Naglasak u diskusijama će biti na promeni paradigme podrške detetu i porodici, ali i promenama u razumevanju načina učenja i uloge različitih profesionalaca, naročito psihologa, u radu sa porodicom u okviru rane intervencije. Nakon uvodnog izlaganja koje će ponuditi okvir i naučno utemeljenje promene u razumevanju značenja podrške detetu sa razvojnim smetnjama, biće izloženi podaci na kojima se temeljilo građenje modela porodično orijentisanih ranih intervencija u Srbiji (PORI). Ovi podaci obuhvataju situacionu analizu, ali i dubinske analize potreba i postojećih resursa podrške deci i porodicama dece sa smetnjama u razvoju. Simpozijum će okupiti istraživače i praktičare koji će predstaviti i diskutovati model PORI iz ugla paradigme o transdisciplinarnosti, uloge profesionalaca u PORI timu i uloge mentora i supervizora u građenju veština praktičara za podršku deci i porodicama u okviru PORI.
Teorije dualnih procesa ljudsko rasuđivanje opisuju u ključu postojanja dva načina mišljenja. Intuitivni ili heuristički način, poznat kao tip 1, opisuje se kao evolutivno stariji, automatski i autonomni, koji ne opterećuje radnu memoriju. Nasuprot njima, analitički ili tip 2 je opisan kao evolutivno stariji, svesni proces dostupan introspekciji, koji počiva na angažovanju radne memorije i čiji su ishodi u manjoj meri podložni greškama nego što su to ishodi procesa tipa 1. U najnovijim interacijama teorija dualnih procesa, hibridnim modelima, konceptualizovane su logičke intucije - brzi i nesvesni procesi čiji su ishodi normativno ispravni. Na simpozijumu će biti prikazana eksperimentalna i korealaciona istraživanja koja su imala za cilj da odgovore na pitanja o tome da li su intuitivni procesi zaista kognitivno jeftiniji, koliko se brzo odvijaju logičke intucije, da li se različite intuicije međusobno razlikuju po snazi, te da li se takmiče, koja je uloga racionalizacije u intuitivnom i analitičkom rasuđivanju, kao i uloge dva načina mišljenja u proceni verbalizama i lažnih vesti.
Stanje stvari u društvu za lezbejke, gej, biseksualne, transrodne, interpolne i kvir (LGBTIQ+) osobe se brzo menja. Ovaj simpozijum će okupiti istraživanja koja će proširiti naše razumevanje heteroseksizma u različitim zemljama, načine za smanjenje negativnosti prema LGBTIQ+ osobama, uticaj uključivanja zajednice na zdravlje LGBTIQ+ osoba i život u porodicama “duginih boja”. Prvo, autori prvog rada predstaviće kroskulturalno poređenje strukture i nivoa multidimenzionalnog heteroseksizma u šest zemalja sa različitim socio- kulturnim poreklom i stanjem LGBTIQ+ prava. Zatim, drugi rad izveštava o rezultatima kratke filmske intervencije za smanjenje stigmatizacije LGBTIQ+ osoba. Rezultati sugerišu da intervencije nisu podjednako efikasne za smanjenje predrasuda prema homoseksualcima, lezbejkama i transrodnim osobama. Dalje, autori trećeg rada suprotstaviće korelacione, kvazi- reprezentativne i eksperimentalne nalaze o kontaktu između LGBTIQ+ i cis-heteroseksualnih osoba i o podršci društvenim promenama. Za razliku od istraživanja sa dizajnom podložnim efektima samo-selekcije, rezultati randomizovanih eksperimenata ne daju dokaze o kratkoročnim kauzalnim efektima međugrupnog kontakta. Koristeći podatke iz EU-LGBTIK- II studije, autori četvrtog rada ispitali su vezu između uključenosti LGBTIQ+ ljudi u zajednicu i njihove depresije. Rezultati sugerišu da učešće zajednice može biti mač sa dve oštrice, kao što sugerišu pozitivni indirektni efekti putem viktimizacije i negativni indirektni efekti preko otkrivanja identiteta. Konačno, autori petog rada, koristeći kvalitativne podatke pružaju uvid u živote porodica “duginih boja” i njihov put u roditeljstvo.
Održivo upravljanje ljudskim resursima (SHRM) je koncept koji u poslednje vreme dobija sve više pažnje kako istraživača, tako i praktičara, HRM stručnjaka. SHRM podrazumeva integraciju održivih praksi u HR politike, kako bi se promovisala dobrobit zaposlenih i održivost organizacije, bez da se naruše njeni finansijski ciljevi. SHRM uključuje prakse poput promovisanja i podsticanja radne angažovanosti i blagostanja zaposlenih, implementaciju ekološki prihvatljivih HR politika, podržavanje različitost i i inkluzije, kao i podsticanje etičkog ponašanja. Na ovom simpozijumu biće prikazani rezultati globalne SHRM studije sprovedene paralelno u 54 države, na ukupnom uzorku od 14 502 zaposlene osobe. U prvoj studiji će sa globalnog uzorka biti prikazani osnovni podaci o izraženosti održivih HR politika i praksi. Drugi rad će podrobnije prikazati komparativnu analizu rezultata iz država Centralne Evopre, Poljske, Hrvatske, Slovačke i Srbije, s obzirom na činjenicu da navedene države imaju dosta slično istorijsko i kulturno nasleđe, ali se nalaze u različitim fazama tranzicije iz socijalističkog uređenja u pravcu modernih demokratija i tržišne ekonomije. Poslednja dva rada će se fokusirati na rezultate sa uzorka iz Srbije. U njima će biti prikazani efekti održivih HRM praksi na zadovoljstvo poslom, radnu angažovanost i blaostanje zaposlenih, kao i potencijalnih moderatorskih i medijatorskih efekata ličnih vrednosti i identifikacije sa organizacijom.
U okviru ovog simpozijuma biće predstavljena nova saznanja o činiocima digitalnog nasilja kroz kros-kulturnu perspektivu. U prvom radu na španskom uzorku adolescenata sagledaće se uloga posmatrača u digitalnom nasiju. U drugom radu na adolescentima iz Rusije će se sagledati uloga vršnjaka i roditelja na vršenje i trpljenje nasilja i daće se odgovor na pitanje da li roditeljska medijacija može nadomestiti nedostatak vršnjačke podrške. U trećem radu će se ispitati činioci digitalnog nasilja među adolescentima u Indiji, a u četvrtom među adolescentima u Srbiji. Konačno, u radu na adolescentima iz Hrvatske će se obraditi nov oblik digitalnog nasilja - digitalno nasilje na osnovu rodnih predrasuda i dati uvid u sličnosti i razlike u odnosu na generalno digitalno nasilje. Na kraju će se dati smernice za buduća istraživanja, prevenciju i intervenciju, i prodiskutovaće se otvorena pitanja u ispitivanju činilaca digitalnog nasilja.
Nakon uvodnog pregleda aktuelnih inicijativa u oblasti podrške porodicama za podsticaj razvoja i kvalitetnu brigu o deci u ranom detinjstvu u Srbiji, simpozijum će okupiti profesionalce i istraživače različitih usmerenja sa ciljem diskusije podataka koji otvaraju pitanje kvaliteta staranja u deci najranijeg uzrasta u našoj zemlji. Okosnicu izlaganja i diskusije podataka činiće koncept podsticajne nege (WHO, UNICEF, ISSA, 2018) kao trenutno aktuelni okvir za razumevanje kvaliteta okruženja za razvoj u ranom detinjstvu, ali i za osiguravanje kvaliteta i planiranje politika i praksi podrške ranom razvoju i brizi o deci u ranom detinjstvu. Na simpozijumu će biti prikazani i diskutovani aktuelni istraživački podaci vezano za: imunizaciju u ranom detinjstvu i komunikaciju sa porodicama u oblasti imunizacije (oblast zdravlje), prakse roditelja vezane za responzivno hranjenje (oblast ishrana), responzivnost u interakciji roditelja i deteta (oblast responzivno staranje), (ne)kažnjavajuće vaspitne prakse (oblast sigurnost i bezbednost) i prilike za učenje kroz igru u porodici (oblast prilike za učenje). Podaci iz ovih istraživanja otvoriće i pitanje implikacija za planiranje podrške porodicama na univerzalnom, ali i intenzivnijim nivoima, kao i za kreiranje konteksta koji omogućuje ovakvu praksu- inicijalno obrazovanje praktičara, intersektorsko umrežavanje, ulogu lokalnih zajednica i slično.
Centralna tema simpozijuma je koncept multidimenzionalne strukture estetskog doživljaja. Prema ovom konceptu estetski doživljaj čini više dimenzija preko kojih se može opisati svaki pojedinačni estetski objekat. Četiri autora će izložiti svoje modele ove strukture u različitim estetskim domenima, kao što su umetničke slike, ples, kao i različite kategorije svakodnevnih objekata i scena. (1) U svom radu o objektivnim ograničenjima doživljaja lepog Slobodan Marković će izneti nalaze o povezanosti između 4 figuralne dimenzije – simetrija-asimetrija, jednostavnost-kompleksnost, oblina-ugaonost i kompaktnost-raspršenost – i 7 dimenzija doživljaja lepote – skladna, elegantna, fantastična, upečatljiva, čarobna, ljupka i smirujuća lepota. (2) Dragan Janković će predstaviti VACe model estetskog doživljaja – Valence, Arousal, and Cognitive evaluation. Prema ovom modelu, estetski doživljaj obuhvata dve šire konstitutivne komponente – značenja koja se aktiviraju ili konstruišu u umu gledaoca u trenutku percepcije stimulusa i afektivnu obradu koja se kontinuirano izvršava na svim aktivirana značenjaaktiviranim značenjima. (3) Ivan Stojilović će prikazati rezultate srpske adaptacije Upitnika estetskog iskustva Dane Vanzer i saradnika koji je baziran na teoriji Čiksentmihalja i Robinsona. Rezultati adaptacije su potvrdili da se upitnik sastoji od (a) četiri dimenzije vezane za umetnost – perceptivna, emocionalna, kulturna i razumevanje i (b) dve dimenzije toka – proksimalni uslovi i iskustvo. (4) Najzad, Maja Vukadinović će predstaviti rezultate svog istraživanje estetskog doživljaja plesa kod neplesačnke publike i ove nalaze uporediti sa doživljajem plesača. U ovoj studiji ispitanici su procenjivali različite plesne koreografije na dimenzijama subjektivnog doživljaja plesa: (a) estetski doživljaj – dinamizam, afektivna evaluacija i izuzetnost, (b) fizički doživljaj – sklonost ka akciji, pobuđenost i relaksacija, i (c) telesne senzacije – fokus, uzbuđenje i utelovljeno iščekivanje.
Seksualno nasilje i uznemiravanje dospelo je u fokus javnosti u Srbiji tokom 2021. godine kada se u medijima pojavilo nekoliko ovakvih slučajeva. Dok seksualno nasilje podrazumeva ozbiljnije oblike neželjenog fizičkog kontakta, seksualno uznemiravanje uključuje različite kombinacije verbalnog, neverbalnog i fizičkog zlostavljanja koje dovodi do povrede dostojanstva žrtve. Pored toga što se seksualno uznemiravanje može pojaviti doslovno u svakom kontekstu - privatnom, poslovnom, akademskom i drugima, u savremenom svetu ono se može odvijati i u onlajn i oflajn sferi. Ovaj simpozijum biće posvećen istraživanjima seksualnog uznemiravanja sprovedenim u Srbiji u različitim kontekstima i na različitim uzrasnim kategorijama. Prva dva rada biće posvećena neželjnom sekstingu kao formi seksualnog uznemiravanja koje se dešava u onlajn sferi. Prva studija govoriće o prediktorima iniciranja i izloženosti neželjenom sekstingu kod mladih iz Vojvodine, dok će druga studija govoriti o psihološkim i bihejvioralnim posledicama sekstinga kod mladih iz cele Srbije koji su bili izloženi ovoj vrsti iskustva. U trećem radu biće predstavljena kvalitativna studija o seksualnom uznemiravanju iz muške perspektive, odnosno govoriće o tome kako studenti doživljavaju seksualno uznemiravanje i ucenjivanje u akademskom kontekstu. Poslednja dva istraživanja problematizovaće iskustvo seksualnog uznemiravanja kod zaposlenih na univerzitetu. Prva od njih, opisaće zastupljenost različitih oblika seksualnog uznemiravanja kod zaposlenih na Univerzitetu u Novom Sadu, dok će druga studija koja je sprovedena na nenastavnom i nastavnom osoblju Filozofskog fakulteta i Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja, analizirati odnose različitih oblika seksualnog uznemiravanja sa zadovoljstvom poslom i samoprocenjenom uspešnošću zaposlenih.
Poslednjih decenija, oblast obrade prirodnog jezika je u ekspanziji, nudeći brojna tehnička i metodološka rešenja za opis, objašnjenje i predviđanje širokog spektra ponašanja, prvenstveno u virtuelnom domenu i uz korišćenje velikih skupova podataka. Ovaj trend odražava se i na oblast psihologije ličnosti, gde se istraživači sreću s novim oblastima istraživanja i mogućnostima za ispitivanje tradicionalnih koncepata korišćenjem novih tehnologija. Neka od pitanja koja se postavljaju su kakva je veza između strukturnih rešenja proizašlih iz tradicionalnih psiholeksičkih studija i rezultata istraživanja prirodnog jezika; kakve informacije mogu da ponude novi izvori podataka, poput jezičkih korpusa i društvenih mreža; kako relativno nove analitičke strategije, poput analize sentimenta, modelovanja tema, i modela baziranih na dubokom učenju, mogu da se primene u rešavanju otvorenih pitanjima u psihologiji ličnosti i srodnim disciplinama. Radovi koji će biti predstavljeni u okviru simpozijuma istražuju strukturu leksičkih opisa ličnosti uz korišćenje aktuelne BERT familije jezičkih modela i klasične metodologije psiholeksičkih studija; latentne obrasce opisa ličnosti i vrednosti na osnovu otvorenih korpusa tvitova na srpskom jeziku; tematsku strukturu slobodno formulisanih kratkih opisa situacija i njenu vezu sa tradicionalnim upitničkim domenom, i međukulturne razlike u strukturi opisa ličnosti izvedenih iz lingvističkih korpusa i otvoreno dostupnih istorijskih i literarnih dokumenata.
Ovaj simpozijum predstaviće rezultate četiri empirijske studije koje ispituju međudejstvo situacija i različitih psiholoških ishoda. Svaka studija ima jedinstven pristup ispitivanju ovih složenih fenomena i nudi dragocene uvide u njihov značaj za razumevanje ljudskog ponašanja, kognicije i emocija. Percepcije situacija su merene duž dimenzija DIAMONDS modela korišćenjem različitog dizajna studija (intenzivnih longitudinalnih, kvazi-eksperimentalnih) ili je efekat situacija određen korišćenjem modela multikonstruktinih strukturnih jednačina formulisanih u okviru psihometrijskog okvira latentnih osobina stanja (LST). Psihološki ishodi obuhvataju različite aspekte ličnosti (empatiju, opštu kognitivnu sposobnost, kreativnost, pozitivna i negativna afektivna stanja, stanja ličnosti). Uzevši zajedno, ove empirijske studije pružaju vredan uvid u složenu ulogu koju situacije igraju u razumevanju ličnosti kao dinamičkog sistema. Simpozijum pruža priliku da se istraže implikacije ovih nalaza i podstiče dalju diskusiju i saradnju među istraživačima u ovoj oblasti.
Još Burdije (Bourdieu, 1974) opisuje jaz između dominantnog narativa o školi kao agensu
društvene promene i dominantne prakse kroz koju škola deluje kao konzervirajuća sila,
odnosno održava status quo u društvu. Međutim, pitanje “Da li škola može biti agens
društvene promene?” nosi rizik od edukacionalizacije – smeštanja odgovornost za rešavanje
obrazovnih, ali i širih društvenih problema, u školu i nastavnike (Hooge et al., 2011). Da
bismo izbegli “zamku” edukacionalizacije, preformilisaćemo pitanje iz naslova i baviti se
pitanjem: “Sa kojim ciljem, u kojim okolnostima i u kojoj meri škola može biti agens
društvene promene?”
Šta pokreće školu da deluje? Kolektivne akcije koje vode društvenoj promeni nisu
jednokratni, slučajni događaji, pre su rezultat promišljenog i dugotrajnog delovanja (Anyon,
2009). Prema Gencu (Ganz, 2011), značajnu ulogu u nastajanju i održavanju kolektivne
akcije imaju narativi koji predstavljaju most između vrednosti i delovanja. Narativi koji
mobilišu zajednicu su oni narativi koji odgovaraju na pitanja zašto bih baš JA trebao/la da
delujem, zašto bismo baš MI trebali delovati, i zašto je značajno delovati baš SADA (Ganz,
2011). Stoga, u okviru diskusije bavićemo se pitanjem koje teme, u ovom trenutku, imaju
potencijal da okupe i pokrenu školsku zajednicu na kolektivnu akciju.
Šta utiče na delovanje škole? Škola je uronjena u složenu i nekoordinisanu mrežu uticaja
na lokalnom, regionalnom, nacionalnom, ali i globalnom nivou, koji nisu uvek (čak najčešće
nisu) podrška agensnosti škole (Fullan, 2000). Promene koje kreću od škole, nužno
zahtevaju osvešćivanje ograničenja i resursa za delovanje škole, ali i napore škole da ove
činioce mobiliše na način koji vodi promeni. Šta utiče na agensnost škole i kako je možemo
podržati biće jedno od pitanja kojim ćemo se baviti u okviru diskusije.
U kojoj meri škola može biti agens društvene promene? Literatura ukazuje na
ograničene domete promena koje kreću od nivoa škole ka gore, jer su one obično inicirane i
usmerene na rešavanje lokalnih problema (Honig, 2004). Istovremeno, to pokreće pitanje:
“Gde je “gore” u reformama odozdo na gore?” i “Da li promena u razumevanju “gore” menja
potencijal škole da bude agens promene?”
Okrugli sto će biti prilika za diskusiju o navedenim pitanjima između praktičara, istraživača i
aktivista, sa ciljem da realističnije sagledamo prostore u kojima škola može delovati kao
agens promene, ali i uloge i odgovornosti svakog od nas u ovom procesu.